PROCEDURY NA WYPADEK ZAGROŻEŃ ZEWNĘTRZNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ im. MARII KONOPNICKIEJ W MĘDRZECHOWIE

Drukuj PDF
  1. ZADANIA DYREKTORA PLACÓWKI NA WYPADEK ZAGROŻENIA

    Dyrektor szkoły/placówki (Art. 7.1. Ustawy Karta Nauczyciela z dnia z dnia 26 stycznia 1982 r. z póź. zm.) jest jej przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole, zapewnienia w miarę możliwości odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych oraz zapewnienia bezpieczeństwo uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.

    Bezpieczeństwo szkoły/placówki zostanie zagwarantowane poprzez:

    • systematyczne prowadzenie oceny stanu zabezpieczeń przed uzbrojonym napastnikiem,
    • sprawdzanie czy zasady postępowania w sytuacji zagrożenia są znane wszystkim pracownikom,
    • sprawdzanie czy klucze od drzwi ewakuacyjnych są w wyznaczonym miejscu itp.,
    • wyznaczenie kierunku/drogi ewakuacji - najlepiej od tej strony budynku, która nie posiada okien lub znajduje się za przeszkodą stałą zza której nie widać zagrożonego budynku,
    • w przypadku braku możliwości przeprowadzenia ewakuacji, wyznaczenie miejsca do schronienia się i zabarykadowania - zaleca się, by odpowiednie pomieszczenia posiadały grube ściany, pełne i otwierające się na zewnątrz drzwi oraz były wyposażone w środki pierwszej pomocy - apteczki, środki łączności dające możliwość przesłania informacji na zewnątrz,
    • wyznaczenie miejsca zbiórki w bezpiecznej odległości od źródła zagrożenia, w miejscu niewidocznym z okien placówki oświatowej,
    • wyznaczenie co najmniej dwóch źródeł alarmowania w różnych miejscach placówki, uwzględniając sposoby alarmowania, gdy nie ma zasilania, tj. ustalenie hasła np.: .NAPASTNIK", zabezpieczenie sygnałów dźwiękowych modulowanych sprężonym powietrzem,
    • organizowanie przeszkolenia pracowników i służby ochrony budynku na wypadek ataku napastnika oraz ćwiczeń, bądź instruktaży dla pracowników placówki, uczniów, dzieci,
    • ograniczenie osobom nieuprawnionym dostępu do dokumentów i planów sytuacyjnych placówki. Wszystkie te informacje powinny być udostępnione służbom porządkowym - Policji, Państwowej Straży Pożarnej itp.

    zarządzanie ewakuacji na wypadek ogłoszenia alarmu o zagrożeniach, otrzymanych poleceń od służb ratowniczych

  2. Cel procedury:

Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego wszystkich uczniów ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz nauczycieli i pracowników obsługi administracji na wypadek zagrożenia zewnętrznego.

  1. Podstawy prawne uruchomienia procedury:
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe (obowiązująca od 01 września 2017)
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  4. Uchwała Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie .Narodowego Programu Antyterrorystycznego na lata 2015-2019”;
  5. Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych;
  6. Ustawa z dnia 17 lipca 2009 o zarządzaniu kryzysowym;
  7. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
  8. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;
  9. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich;
  10. Ustawa z dnia 8 kwietnia 2010 r. o ochronie zdrowia;
  11. Ustawa z dnia 16 lipca 2009 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;

11 .Ustawa z dnia 8 października 2010 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.

  • Przedmiot i zakres stosowania procedury:

Procedura dotyczy stwierdzenia zagrożenia lub możliwości jego wystąpienia oraz symptomów wskazujących na podjęcie koniecznych czynności przez administratora obiektu, dyrektora (osób wskazanych) placówki związanych z zapewnieniem uczniom i pracownikom szkoły bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego. Procedura określa sposób postępowania na wypadek:

  1. Podłożenia ładunku wybuchowego.
  2. Zagrożenia niebezpiecznymi środkami chemicznymi.
  3. Wtargnięcie napastnika z niebezpiecznym narzędziem lub bronią.
  4. Groźby zamachu terrorystycznego.
  5. Uprawnienia i odpowiedzialność osób realizujących konieczne działania:
  6. Zespół zarządzania w sytuacji zagrożenia np.:
  7. dyrektor placówki - podejmuje czynności związane z sytuacją zagrożenia, wdraża obowiązującąprocedurę, kieruje i zarządza procesami bezpieczeństwa w placówce. Wydaje dyspozycje i polecenia pracownikom, powiadamia odpowiednie służby oraz kontroluje przebieg zastosowanej procedury;
  8. wicedyrektor- pod nieobecność dyrektora placówki, podejmuje czynności związane z sytuacjązagrożenia.
  9. Za uruchomienie i anulowanie alarmu w placówce odpowiada dyrektor szkoły.
  10. Decyzję o ewakuacji uczniów i pracowników podejmuje dyrektor szkoły.
  11. Odpowiednie służby powiadamia dyrektor lub osoba, która zauważyła zagrożenie.
 
   

V .Sposób postępowania

 

     Ad. 1. Podłożenie ładunku wybuchowego

  1. Zgłoszenie o podłożeniu bomby.
  • Po ogłoszeniu alarmu i zarządzeniu ewakuacji zachowaj spokój.
  • Nie używaj telefonu komórkowego.
  • Ustaw uczniów w parach i przelicz.
  • Zadbaj o uczniów ze SPE.
  • Zabierz dziennik, listę uczniów z numerami telefonów do rodziców
  • Opuść z uczniami miejsce zagrożonego wybuchem przemieszczając się po wyznaczonych drogach ewakuacyjnych.
  • Udaj się na miejsce ewakuacji.
  • Sprawdź, czy wszyscy uczniowie doszli do wyznaczonego miejsca.
  • Powiadom rodziców o miejscu odbioru dzieci.
  • Po przybyciu Policji na miejsce incydentu bombowego, przejmuje ona dalsze kierowanie akcją.
  • Bezwzględnie wykonuj polecenia funkcjonariuszy.
  1. b) Przesyłka z podejrzaną zawartością w formie płynnej lub stałej (proszek, pył, galareta, piana itp.)
  • Nie dotykaj jej! Nie otwieraj! Nie wąchaj.
  • Połóż na płaskiej powierzchni.
  • Jeśli podejrzana przesyłka jest uszkodzona, przykryj ją delikatnie.
  • Zamknij okna.
  • Opuść pomieszczenie zamykając je tak, aby nikt nie wszedł.
  • Powiadom dyrektora.

Ad. 2. Zagrożenie niebezpiecznymi substancjami chemicznymi.

  1. a) Rozlana substancja
  • Nie dotykaj i nie wąchaj podejrzanych substancji.
  • Nie sprzątaj proszku, nie ścieraj cieczy.
  • Zabezpiecz substancję jeżeli masz taką możliwość.
  • Poproś uczniów o zabezpieczenie dróg oddechowych.
  • Wyprowadź uczniów z zagrożonego pomieszczenia.
  • Wyłącz klimatyzację i wentylację.
  • Zamknij drzwi na klucz.
  • Zawiadom dyrektora o zagrożeniu.
  • Udaj się z uczniami w bezpieczne miejsce np. toaleta.
  • Zaopiekuj się uczniami ze SPE i osobami poszkodowanymi.
  • Nie opuszczaj budynku, oczekuj na decyzję dyrektora szkoły.
  • Dyrektor powiadamia o zagrożeniu pracowników i uczniów, nakazując pozostanie w salach lekcyjnych.

b)Rozpylenie gazu w klasie.

  • Poproś uczniów o zabezpieczenie dróg oddechowych i oczu (nie trzeć oczu, nie przełykać śliny)
  • Otwórz okna i drzwi.
  • Ustaw uczniów i przelicz.
  • Zadbaj o uczniów ze SPE.
  • Zabierz dziennik, listę uczniów z numerami telefonów do rodziców.
  • Opuść z uczniami miejsce zagrożone przemieszczając się po wyznaczonych drogach ewakuacyjnych.
  • Powiadom dyrektora o zdarzeniu.
  • Udaj się na miejsce ewakuacji.
  • Sprawdź, czy wszyscy uczniowie doszli do wyznaczonego miejsca.
  • Powiadom rodziców o miejscu odbioru dzieci.
  • Po przybyciu Policji na miejsce incydentu, przejmuje ona dalsze kierowanie akcją.
  • Bezwzględnie wykonuj polecenia funkcjonariuszy.
  1. c) Rozpylenie gazu na korytarzu
  • Zamknij i uszczelnij drzwi pomieszczenia.
  • Otwórz okna i posadź uczniów przy oknach.
  • Zaopiekuj się uczniami wymagającymi pomocy (np. w przypadku gazu pieprzowego zdjąć biżuterię, okulary, przemyć oczy, zastosować zimne okłady).
  • Powiadom dyrektora o zdarzeniu.
  • Oczekuj na pomoc.

Ad.3. Wtargnięcie napastnika z niebezpiecznym narzędziem lub bronią.

  • Kiedy wejdą napastnicy, usłyszysz strzały i jesteś blisko tego zdarzenia połóż się twarzą do ziemi i zakryj rękami głowę.
  • Jeżeli widzisz napastnika nie uciekaj.
  • Uciekaj kiedy wiesz, że ucieczka się powiedzie.
  • Po opuszczeniu budynku powiadom policję.
  1. Pozostanie w budynku - zabarykadowanie się
  • Jeżeli nie miałeś szansy na ucieczkę, ukryj się, zamknij drzwi na klucz, zabarykaduj się.
  • Wycisz i uspokój uczniów.
  • Zaopiekuj się uczniami ze SPE i uczniami, którzy potrzebują pomocy.
  • Każ bezwzględnie wyciszyć, wyłączyć telefony.
  • Zasłoń okno, zgaś światło.
  • Nie przemieszczaj się.
  • Bądź poniżej linii okien, zejdź ze światła drzwi.
  • Zejdź z linii strzału, połóż się na podłodze.
  • Jeżeli padną strzały, nie krzycz.
  • Jeżeli możesz powiadom policję.
  • Nie otwieraj nikomu drzwi
  1. Bezpośredni kontakt z napastnikiem
  • Wykonuj bezwzględnie polecenia napastnika.
  • Na żądanie terrorystów oddaj im przedmioty osobiste, np.: telefon
  • Poinformuj, że nie możesz wykonać jakiegoś polecenia.
  • Nie patrz terrorystom w oczy, unikaj kontaktu wzrokowego.
  • Nigdy nie odwracaj się plecami do napastnika.
  • Nie zwracaj na siebie uwagi.
  • Nie lekceważ napastnika i nie bądź agresywny.
  • Nie oszukuj terrorysty
  • Uspokój uczniów, zawsze zwracaj się do nich po imieniu.
  • Poinformuj napastnika o uczniach ze schorzeniami.
  • Pytaj zawsze o pozwolenie, np. gdy chcesz się zwrócić do uczniów.
  • Zawsze korzystaj z dobrej woli terrorysty.

W przypadku działań antyterrorystycznych:

  • Nie uciekaj z miejsca zdarzenia, nie wykonuj gwałtownych ruchów - możesz zostać uznany za terrorystę.
  • Nie próbuj pomagać służbom ratowniczym, dyskutować z nimi.
  • Połóż się na podłodze, trzymaj ręce z otwartymi dłońmi najlepiej na wysokości głowy.
  • Słuchaj poleceń i instrukcji grupy antyterrorystycznej, poddawaj się jej działaniom.
  • Nie trzyj oczu w przypadku użycia gazów łzawiących.
  • Pytaj o pozwolenie zaopiekowania się swoimi uczniami.
  • Odpowiadaj na pytania funkcjonariuszy.
  • Bądź przygotowany na traktowanie ciebie jako potencjalnego terrorysty dopóki twoja tożsamość nie zostanie potwierdzona.
  • Po wydaniu polecenia wyjścia - opuść pomieszczenie jak najszybciej, oddal się we wskazanym kierunku.
  • Nie zatrzymuj się dla zabrania rzeczy osobistych, zawsze istnieje ryzyko wybuchu lub pożaru.

Groźba zamachu terrorystycznego

  1. Podejrzanie zachowująca się osoba na teren placówki
  • Dyskretnie obserwuj podejrzaną osobę.
  • Podejmij współpracę z inną osobą (jeżeli jest to możliwe), która powiadomi dyrektora o zaistniałej sytuacji.
  • Przy braku informacji zwrotnej od osoby współpracującej powiadom policję o zaistniałej sytuacji.
  • Jeżeli uznasz, że osoba stwarza zagrożenie wycofaj się na bezpieczną odległość.
  • Zbierz uczniów.
  • Uciekaj albo zabarykaduj się w pomieszczeniu.
  • Po drodze informuj o zagrożeniu osoby znajdujące się w strefie zagrożonej.
  1. Podejrzany pakunek, paczka na terenie szkoły.
  • Nie dotykaj, nie przemieszczaj podejrzanej paczki.
  • Zabezpiecz miejsce i poproś uczniów o wycofanie się w bezpieczne miejsce.
  • Zachowaj spokój.
  • Nie używaj telefonu komórkowego w pobliżu podłożonego ładunku.
  • Powiadom dyrektora o zagrożeniu.
  • Po ogłoszeniu alarmu i zarządzeniu ewakuacji, udaj się z uczniami na miejsce
  • Zadbaj o uczniów ze SPE.
  • Po drodze informuj o zagrożeniu jak największe grono osób znajdujących się w strefie zagrożonej.
  • Sprawdź, czy wszyscy uczniowie doszli do wyznaczonego miejsca.
  • Powiadom rodziców o miejscu odbioru dzieci.
  • Po przybyciu Policji na miejsce incydentu, przejmuje ona dalsze kierowanie akcją.
  • Bezwzględnie wykonuj polecenia funkcjonariuszy.
  1. Sposób przygotowania do ewakuacji:

Podczas zajęć                                                                                     

  • Sprawdź, czy wszyscy uczniowie są w klasie.
  • Ustaw uczniów na trasie wyjścia do drzwi.
  • Osoby ze SPE poproś do przodu.
  • Przepuścić przed osobą niepełnosprawną ruchowo strumień ewakuowanych.
  • Zabierz dziennik, listę dzieci z telefonami do rodziców/prawnych opiekunów.
  • Wydawaj krótkie i czytelne polecenie:, ustawiamy się, wychodzimy na ’.
  • Wyprowadź uczniów drogami ewakuacyjnymi na wyznaczone miejsce ewakuacji.
  • Podczas ewakuacji zachowaj ciszę, spokój i rozwagę.
  • Sprawdzić, czy wszyscy uczniowie doszli do wyznaczonego miejsca.
  • Powiadom rodziców o miejscu odbioru dziecka.

Podczas przerwy

  • Uczniowie gromadzą się wokół najbliżej stojącego nauczyciela.
  • Pozostali nauczyciele udają się np. w wyznaczone rejony szkoły zgodnie z wcześniej opracowanym planem i gromadzą uczniów lub udają się do klas, w których będą mieli zajęcia aby zebrać pozostałych uczniów.
  • Nauczyciele z uczniami opuszczają zagrożony teren drogami ewakuacyjnymi, udając się na wyznaczone miejsce ewakuacji.
  • Koordynator odpowiedzialny za osoby niepełnosprawne sprawdza zgodnie z listą identyfikacyjną czy wszyscy uczniowie ze SPE opuściły zagrożony teren.

Anonimowa skrzynka dotycząca zagrożenia zewnętrznego i wewnętrznego bezpieczeństwa uczniów znajduje się na terenie szkoły na korytarzu dolnym przed gabinetem pedagoga szkolnego.

 

KONTAKT

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej Mędrzechowie

 

Rynek 440

33-221 Mędrzechów

woj. małopolskie

.

 

gimed99@gmail.com

 

(14) 643 71 23

(14) 643 76 43